ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
روش ضرایب قیمت، رایج ترین و معروف ترین روش ارزشگذاری سهام است. منظور از ضریب قیمت، نسبت قیمت سهام، به یکی دیگر از مقیاس های ارزش، مانند: سود و یا ارزش دفتری است. در این فصل به مبانی ارزشگذاری با استفاده از روش قیمت، رابطه میان روش ضرایب و روش DCF ضریب قیمت ـ سود P/E، ضریب قیمت ـ ارزش دفتری P/B، ضریب قیمت ـ فروش P/S و ضرایب قیمت ـ جریان نقدی پرداخته می شود.
ضرایب قیمت معمولا در روش ارزشگذاری مقایسهای به کار میروند. در این روش، برای تعیین ارزان بودن و یا گران بودن سهام، ضریب قیمت سهام، با ضریب قیمت محک، مقایسه میشود.
شاخصهای ارزشگذاری حرکتی بر اساس رابطه میان مقدار کنونی قیمت و یا یکی از متغیرهای بنیادی مانند EPS یا مقادیر پیشین و یا مقدار مورد انتظار متغیر، محاسبه میشوند.
ضریب قیمت محک، میتواند برابر با ضریب قیمت شرکت مشابه، میانگین یا میانه ضرایب قیمت شرکتهای مشابه، ضریب قیمت صنعت، ضریب قیمت یک شاخص سهام و یا میانگین مقادیر پیشین ضریب قیمت سهام تحت بررسی انتخاب شود.